De mondiale geopolitiek is in beweging. Het is een moeilijk proces van landen die zich willen onttrekken aan de unipolaire, imperialistische wereldorde van het Westen. Omdat Rusland mede de gangmaker is van de nieuwe wereldorde en tegen de NAVO-expansie in Oost-Europa strijdt, zegt het Westen openlijk dat het Rusland met economische sancties wil vernietigen. De grote wereld in het Oosten en in het Zuiden, keurt de interventie in Oekraïne af, maar aanvaardt geen sancties en het isolement. Onder meer de Houthi aanvallen in de Rode Zee (foto) op door het Westen en Israël gecontroleerde schepen, uit solidariteit met de Palestijnen, helpen zelfs indirect de groei van de logistieke keten van Rusland.
Oost-West goederenvervoer
De aanvallen van de Houthi’s op schepen die banden hebben met het Westen en Israël hebben geresulteerd in een aanzienlijke toename van het goederenvervoer per spoor van Azië naar Europa via Rusland. Volgens de Financial Times zijn de aanvragen voor goederenvervoer langs de Russische spoorcorridor door het Duitse bedrijf DHL sinds december 2023 met ongeveer 40% gestegen. RailGate Europe kondigde ook een stijging van de vraag naar het soort transit aan met 25-35%. Rail Bridge Cargo-Nederland registreerde een stijging van 31% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De reistijd per spoor door Rusland tussen Chengdu (China) en Duisburg (Duitsland) bedraagt 25-30 dagen. Terwijl vrachtschepen, die via de Kaap de Goede Hoop (Zuid-Afrika) door de Houthi aanvallen worden omgeleid, Noord-Europa kunnen bereiken in 50-55 dagen. DHL bevestigde dat de meeste zendingen van goederen via Rusland sporen.
Het vrachtverkeer van de Russische spoorwegen zal blijven groeien dankzij de geboden veiligheidsgaranties voor vervoersbedrijven. Bovendien is China, dat onafhankelijk is van de Amerikanen, geïnteresseerd in de Russische logistiek.
Tegen 2030 zal de capaciteit van de Russische spoorwegen zoals de BAM (Baikal-Amoer-Magistral) en de Trans-Siberian (9.000 km Moskou via Irkoetsk-Mongolië-Peking) (foto) naar verwachting 210 miljoen ton goederen per jaar bereiken, tegen 173 miljoen ton in 2023. De Russische Amoerregio, dicht bij China, zal in deze context een economische bloei kennen.
Treinen van Noord en Zuid
Het spoorwegverkeer van de Russische Spoorwegen groeit niet alleen van oost (vnl. China) naar west, maar ook van noord naar zuid. Gedeeltelijk ook via snelwegen en waterwegen.
Iran bouwt een spoorlijn die twee Iraanse steden- Astara en Rasht – met elkaar zal verbinden. Rusland verleende financiële steun aan Iran voor het project, zo meldt de New York Times. De spoorlijn zal in eerste instantie verbindingen verzorgen tussen Iran en Azerbeidzjan in het noorden, en vervolgens aansluiten op het Russisch spoorwegnet. De nieuwe route zal de levertijd naar Mumbai (India) vanuit St-Petersburg terugbrengen tot slechts 10 dagen, vergeleken met de huidige 45 dagen.
Deze spoorlijn zal de haven van de Oostzee en de Barentszee bereiken verklaarde de Russische president V. Poetin. De spoorweg zal ook Moermansk in het verre noorden bereiken. De bouw van een enorme haveninfrastructuur aan de westelijke oever van de Kola-baai (100.OOO km2 en 800.000 inwoners) nabij Moermansk (foto) is al aan de gang.
Een andere corridor vanuit het Noordpoolgebied naar het zuiden zal worden aangelegd in het Verre Oosten. Het systeem omvat een spoorlijn van de BAM spoorlijn naar Yakutia, bruggen over de rivieren Lena en Amoer.
Noordelijke zeeroute
De Noordelijke zeeroute ziet er in deze context helemaal anders uit. China bouwt zijn eigen vloot ijsbrekers. Er wordt gezegd dat één van de grootste ambassades van China in IJsland zal worden gevestigd.
De bovengenoemde logistieke projecten zullen zorgen voor ongekende inkomsten en ontwikkeling voor Rusland.
Op 14 maart jl. lanceerde Poetin de aanleg van de hogesnelheidslijn Moskou-Sint-Petersburg. In de toekomst zal Rusland soortgelijke spoorlijnen bouwen naar Ryazan, Kazan, Jekaterinenburg, Adler en zelfs Minsk (Wit-Rusland).
Deze projecten zullen niet alleen Rusland ontwikkelen, maar ook China, Kazachstan, Turkmenistan, Afghanistan.
Cfr. Www.L’Antidiplomatico.it