Italië sluit zich aan bij de Chinese Zijderoute

Marco Polo (1254-1324) was in het verre verleden één van de weinigen die via de oude Zijderoute contacten zocht met China. In 2017 bezocht president Sergio Mattarella Peking, en enkele maanden later was het de beurt aan de eerste minister Paolo Gentiloni.  Vandaag omvat de handel tientallen miljarden euro’s. China van zijn kant heeft in belangrijke dossiers als de klimaatconferentie van 2015 in Parijs, en het blijvend respecteren van de zogenaamde nucleaire deal met Iran samen opgetreden met Europa. Het ziet in de Europese landen belangrijke partners, ook in het licht van de spanningen met Washington.

Italië in de nieuwe Chinese Zijderoute

Eind deze maand (24-26 maart 2019) bezocht de Chinese president Xi Jinping (foto)1903-XI Li Ping Italië, Monaco en Frankrijk. In Italië ondertekende  de Chinese president en de Italiaanse regering 29 contracten en protocollen voor in totaal 13 miljard euro voor de integratie van Italië in de nieuwe Zijderoute van China, een reusachtig project van investeringen in infrastructuurwerken  die China verbinden met West- en Centraal Azië, Afrika, en ook het Euroaziatische schiereiland Europa (foto onderaan). Italiaanse havens die jarenlang door centrumlinkse en –rechtse regeringen werden verwaarloosd, onder druk van de overheidsbesparingen opgelegd door het neoliberaal beleid, zullen met Chinese  investeringen worden gerenoveerd. Er wordt verwacht dat de import- export tussen beide landen vlotter en productiever zal verlopen. Het gaat vooral om de renovatie van de havens Genua en Trieste, Napels. China ziet in de renovatie van de zeehavens in het Middellandse zeebekken een hefboom voor een kortere vaarroute dan naar de Noordzee havens Antwerpen, Zeebrugge, Rotterdam en Hamburg. Van Italiaanse kant is er een inhaalbeweging nodig. De Duitse export naar China bedroeg in 2018 95 miljard euro. Italië exporteert in orde van grootte “amper” voor 20 miljard dollar. Daarenboven hebben andere landen van de EU zich al ingeschreven in de nieuwe Zijderoute met ondermeer Griekenland, enkele  Balkanlanden en Baltische staten, Malta, Polen, centraal Europese staten zoals Hongarije, Slovakije, Tsjechiê en ook Luxemburg, Portugal.  De Italiaanse eerste minister Giuseppe Conte1903-Italië-G-Conte (foto) van de progressieve Vijfsterrenbeweging ziet die akkoorden als een “win-win” verhouding. Vice premier en minister van economische ontwikkeling Luigi Di Maio (Vijfsterrenbeweging)  ondertekende de contracten en protocollen. De coalitiegenoot, de rechtse Lega, met vice premier Matteo Salvini (die in de media graag wordt opgevoerd als het rechtse gezicht van de regering Conte), was niet zo enthousiast met de gang van zaken. Hij was afwezig op de ondertekening van de contracten en op het daarop volgende diner met de Chinese president.  Hij vreest dat Italië wel eens zou kunnen eindigen als een kolonie van China. Dat risico bestaat terecht, indien de regering geen globaal werkgelegenheidsbeleid ontwikkelt, of zich zwak opstelt tegenover de Chinezen als zij investeren. Maar diegenen die vrezen voor een koloniale status ten aanzien van China, hebben vandaag blijkbaar geen problemen met de quasi koloniale status in de neoliberale kapitalistische orde die bepaald wordt in Washington, Brussel of in de hoofdkwartieren van Westerse banken en multinationals.

Het politiek belang

1805-Italië-vakantie-De integratie van Italië in het nieuw Zijderoute project van China  heeft niet alleen een economische, maar ook een politieke betekenis. Italië is het eerste land van de zeven rijkste Westerse industrielanden (Frankrijk, Duitsland, Engeland, Canada, de VSA plus Japan) en derde grootste economie van de eurozone,  dat zich heeft ingeschakeld in het grootste Chinese project van de nieuwe Zijderoute. De regering G. Conte tracht soeverein haar eigen beleid te voeren en neemt ook afstand van de neoliberale besparingsprogramma’s van Washington en de EU. Voor Washington en de EU- trans-Atlantisten (van links en rechts) is dit in hun ogen eigenwijze optreden van de Italianen met de derde grootste economie in de eurozone een ‘doodzonde’.  En gaat volledig in tegen de imperiale droom van Washington en het condominium van Frankrijk en Duitsland over de EU. Het is onthutsend hoe neerbuigend het Frankrijk van Macron en het Duitsland van Merkel deden over de integratie van Italië in de nieuwe Zijderoute van China n.a.v. het bezoek van president Xi Jinping. Trouwens, Duitsland en Frankrijk tekenden zelf al omvangrijke bilaterale contracten,  buiten het project van de nieuwe Zijderoute. Zo zal bijv. het Frans- Spaanse- Duitse consortium, de vliegtuigbouwer Airbus, 300 vliegtuigen mogen leveren aan China voor een waarde van 35 miljard euro. Deze deal werd afgesloten naar aanleiding van het bezoek van president Xi Jinping aan Frankrijk. De spanningen tussen de noordelijke landen van Europa en de zuidelijke is niet van vandaag. De sociale en economische achteruitgang van de zuidelijke landen in Europa is grotendeels het gevolg van de scheeftrekkingen als gevolg van de uniforme invoering van de euro, waarvan de noordelijke landen profiteerden. Reken erbij het opdringen van neoliberale beleidsrecepten, met besparingen waarvan Griekenland het extreemste voorbeeld is. Dit EU1805-EUROPA (foto) beleid heeft in Italië anti-establishment partijen aan de macht geholpen die terug hun soevereiniteit willen heroveren, sommigen willen breken met de neoliberale dogma’s. Ze willen terug een investeringsbeleid voeren. De integratie van Italië in de nieuwe Zijderoute van China is daarvan een signaal waarin zijn havens  zullen opgewaardeerd worden door de Chinezen, wat de noordelijk gelegen havens en landen niet graag zien gebeuren.

Washington waarschuwde Rome voor het geven van legitimiteit aan de “roofzuchtige economie” van China en het in de netten van de schuldval gelokt te worden door de Chinezen. Net alsof het Amerikaans grootkapitaal en zijn instituties zoals het IMF en de Wereldbank kampioenen zijn van het altruïsme? Hoeveel landen zijn er  al sinds 1980 in de schuldval van het IMF getrapt? De VSA kunnen niet hypocrieter zijn,  wanneer zij waarschuwen dat  de Chinezen met hun hoogtechnologische Huawei en de supersnelle, mobiele  G5 formule, gevoelige informatie in het Westen zullen verwerven. Dit spionage verhaal van de Amerikanen is tot nu toe een indianen verhaal. Vandaag voeren de VS een economische oorlog met Huawei over de supersnelle G5 applicatie om hun tekortschietende  ‘oogappel’Apple te steunen.  Het is de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet. Als er één kampioen is die nu al bewezen heeft  info via smartphones en internet verzamelt, dan zijn het de Verenigde Staten. Vraag het maar aan kanselier Angela Merkel, zakenlui en een breed publiek dat door de NSA (National Security Agency) van de VS wordt gevolgd. De CEO van Proximus, Dominique Leroy, reageerde in dezelfde zin, en zal het “advies” van de VS naast zich neerleggen. Proximus zal  Huawei niet opgeven.

Een nieuwe wereldorde

China’s groeiende impact in de wereld en in Europa, niet alleen in Italië, is een teken dat de oude wereldorde geleidelijk aan het veranderen is. De oude wereldorde, met de dominantie van het Amerikaans grootkapitaal, zijn instituties en imperiaal beleid vanuit Washington, samen met zijn Europese  vazallen, stelt zich te weer, haalt vuile kunstgrepen uit om de veranderingen tegen te gaan. De Euroaziatische Zijderoute1903-China-Zijderoute(foto), die in 2013 startte, is echter in volle expansie. China zegt dat het geen nieuwe dominante macht wil worden zoals de machten van de oude wereldorde.  China streeft naar win-win verhoudingen die enkel kunnen groeien en bloeien in een stabiele en welvarende wereld.  Er is een nieuw geopolitiek paradigma  aan het ontstaan. Italië heeft dat blijkbaar begrepen. Italië is het eerste  land van de G7 dat zich integreert in de nieuwe Chinese Zijderoute. De Italiaanse regering heeft met de integratie een toekomstgericht pad gekozen.

 

  • Over mij

    • Miel Dullaert
      °1948 Enkele stipmomenten… Kind en tiener Ik ben geboren in Merksem. Ik behoor tot wat men noemt, de babyboomgeneratie of de eerste
      Meer lezen...
  • Citaat

    Als je grenzen aangeeft,
    kunnen mensen zich daarbinnen vrij bewegen
    (Lous Van Gaal, voetbaltrainer)

  • Edward ELGAR, NIMROD

  • Tag cloud

  • Deel onze pagina op:

    © Copyright 2024 ‐ Miel Dullaert ‐ Alle rechten voorbehouden

    Disclaimer | Privacybeleid

    Webdesign by Eye