Sociale dumping transportsector

Door een gunstige wind kregen we inzage in het zwartboek van de Transportbond- BTB- van het ABVV, dat recent in 2017 werd  gepubliceerd over de sociale dumpingpraktijken in de transportsector. Het is het derde zwartboek (2010, 2012) van de vakbond onder de bezieling van de vakbondssecretaris Frank Moreels. Dit boek richt vooral de aandacht op Slowakije.

Slowakije is het postbusland bij uitstek voor de Belgische transportbedrijven. Hoewel het sinds 2011 verboden is. Meer zelfs, ondanks gerechtelijke acties tegen belangrijke werkgevers zoals Jost, Rosantra en Van Dievel, zijn er de koppigaards die verder gaan met hun illegale constructies. Sommigen gaan domweg verder, anderen worden slimmer en inventiever. Het zwartboek toont aan dat meer dan 100 Belgische bedrijven actief betrokken zijn bij schijnconstructies om sociale dumping te organiseren. In het zwartboek wordt met naam+toenaam duidelijk dat de sociale dumpers blijven zetelen in de werkgeversfederatie FEBETRA, die op zijn beurt vennoot is in het adviesbureau SK Service die de sociale dumping organiseert.  De vraag die zich velen stellen: is de loonkost bij ons te hoog? De sociale dumpers gebruiken dit steeds als argument en ook een bepaalde liberale rechterzijde. Het brutoloon van een chauffeur trekker- oplegger is 11,64 euro per uur. Enkel de hardwerkende chauffeur die flexibel werkt (dus nachtvergoedingen en overloon betaald wordt) en veel in het buitenland verblijft (en dus ook verblijfsvergoedingen ontvangt) gaat met een redelijk maandloon naar huis. Ter vergelijking: het laagste uurloon in de schoonmaaksector is meer dan 1 euro hoger dan het hoogste uurloon van een vrachtwagenchauffeur. De vakbond suggereert dat we misschien daar iets aan moeten doen om het beroep van chauffeur aantrekkelijker te maken. Bovendien weet een kind dat niemand in België wil werken aan de hongerlonen die betaald worden aan Bulgaarse en Roemeense chauffeurs. De loonkost is niet het probleem. “The race to the bottom” is het probleem.

171007-frank moreels-btb-abvvFrank Moreels (foto) van de vakbond BTB stelt het duidelijk: “De strijd tegen sociale dumping vraagt een kordaat optreden van de Eurocommissaris Marianne Thyssen. Ze moet de postbussen in Oost-Europeaan sluiten. De betrokken landen interpelleren en een procedure openen tegen landen als Slowakije die de regels aan hun laars lappen. De regels moeten veel strenger worden. Zo moeten transportbedrijven verplicht worden om echte activiteiten te hebben in het land waar ze zich vestigen. Dit alles vraagt om meer inspecties en vervolging. De patronale federaties moeten kiezen: de sociale “dumpers” de hand boven het hoofd houden en hen verder laten zetelen in de bestuursorganen of meewerken aan een positief imago van de sector”.

 

  • Over mij

    • Miel Dullaert
      °1948 Enkele stipmomenten… Kind en tiener Ik ben geboren in Merksem. Ik behoor tot wat men noemt, de babyboomgeneratie of de eerste
      Meer lezen...
  • Citaat

    De Journalist is de historicus van zijn eigen tijd
    (Oriana Fallaci, Italiaanse journaliste 1929- 2006)

  • Edward ELGAR, NIMROD

  • Tag cloud

  • Deel onze pagina op:

    © Copyright 2024 ‐ Miel Dullaert ‐ Alle rechten voorbehouden

    Disclaimer | Privacybeleid

    Webdesign by Eye